Senin, 21 April 2008

KABAR BAIK BAGI WANITA

Beberapa hal istimewa yang diberikan Allah kepada kaum wanita, antara lain adalah sebagai berikut:

Doa seorang wanita lebih makbul daripada kaum lelaki karena sifat dasar seorang wanita yang cenderung lebih penyayang dibandingkan dengan kaum lelaki. Rasulullah SAW bersabda; "Ibu lebih penyayang daripada Bapak dan doa seorang penyayang tidak akan sia-sia."

Barang siapa yang membuat anak perempuannya bergembira, derajatnya seperti orang yang senantiasa menangis karena takut kepada Allah SWT dan api neraka diharamkan menyentuh tubuh orang yang takut kepada Allah SWT.

Seorang Wanita soleh, lebih baik daripada 70 orang lelaki yang soleh.

Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama Rasulullah SAW di syurga.

Barang siapa yang mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggung jawab maka syurga baginya.

Syurga berada di bawah telapak kaki ibu.

Apabila kedua orang tuamu memanggilmu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya, akan tertutup baginya pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah ia dari pintu manapun yang ia kehendaki tanpa melalui hisab.

Aisyah RA berkata; "Barang siapa diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan penjadi penghalang baginya daripada api neraka."

Barang siapa yang membawa hadiah untuk keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah ia mendahulukan anak perempuannya daripada anak lelaki. Dan barang siapa yang menyukakan anak perempuannya, seolah-olah ia memerdekakan anak nabi Ismail AS.

Aisyah RA berkata; "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW, siapakah yang lebih besar hak-nya terhadap wanita? Jawab Rasulullah; "Suaminya." Lalu siapa pula yang lebih berhak terhadap lelaki? beliau menjawab; "Ibunya!"

Wanita yang sholat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan dan memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, akan masuk syurga dari pintu manapun yang ia kehendaki. Ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan akan beristighfar untuk wanita yang taat kepada suami, menjaga sholat, serta puasanya.

Wanita yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT akan memasukkan dia kedalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya.

Apabila seorang wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1000 kebaikan dan menghapuskan baginya 1000 keburukan. Apabila seorang wanita mulai merasa sakit ketika hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad di jalan Allah SWT. Apabila telah lahir seorang anak lalu disusui oleh ibunya, maka dari setiap teguk air susu tersebut, ibunya diberi satu kebajikan.

Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur karena menjaga anaknya yang sedang sakit, maka Allah SWT akan memberikan pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba sahaya yang dengan ikhlas membela agama Allah SWT dan mengampuni seluruh dosa-dosanya. Dan apabila ia menghibur anaknya, maka Allah akan memberinya 12 tahun pahala ibadah.


Apabila seorang ibu melahirkan anaknya, maka keluarlah ia dari dosa-dosanya seperti ketika ia dilahirkan oleh ibunya.


Seorang wanita yang jahat lebih buruk daripada 1000 lelaki yang jahat.


Dua rakaat sholat dari seorang wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat sholat wanita yang tidak sedang hamil.


Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang, akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.


Wanita yang meninggal dunia dengan keridhoan suaminya akan masuk syurga.

Jika seorang wanita menyusui anaknya sampai cukup waktu, yakni selama 2,5 tahun, maka malaikat di langit akan khabarkan berita bahwa syurga wajib baginya.

Seluruh manusia akan dipanggil untuk melihat wajah Allah SWT di akhirat kelak, namun Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberatkan urusan auratnya, yaitu yang memakai purdah dengan istiqamah.

Wanita yang memerah susu binatang dengan mengucap bismillah, akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

Untuk dijadikan renungan bagi setiap wanita yang ingin memiliki syurga.

0 komentar:

Posting Komentar

Silahkan komentar ya...

Translate to Arabic Translate to Bahasa Indonesia Translate to Bulgarian Translate to Simplified Chinese Translate to Croatian Translate to English Translate to Czech Translate to Danish TTranslate to Dutch Translate to Finnish Translate to French Translate to German Translate to Greek Translate to Hindi Translate to Italian Translate to Japanese Translate to Korean Translate to Norwegian Translate to Polish Translate to Portuguese Translate to Romanian Translate to Russian Translate to Spanish Translate to Swedish Translate to Slovak Translate to Serbian Translate to Thai Translate to Turkey Translate to Filipino Translate to Filipino